Lament Lúthien Romantická Milostná Mystická Tragická Elfská I. věk Epická Zádumčivá

Falešné společenstvo Složeno 2015 Nahráno 2016

Pisen

foto: David Dirga

Dle Silmarillionu měla Lúthien po smrti milovaného Berena odejít do Mandosu a před Námem zapět tu nejtruchlivější píseň, kterou svět slyšel, že ani Pán Síní čekání nezůstal nepohnut. Toto je jen „Lament Lúthien“, plný bolu a urgentní touhy, vyjádřené hudbou, textem, ale také tancem, který bohužel neuvidíte. Ale zkuste zavřít oči a představit si bílou Lúthien živelně tančící v paprsku světla ve ztemnělých síních. Pokud Vám zůstala otevřená ústa, pak má píseň správný efekt.

Na začátku byl Hančin dramatický nástin dialogu mezi Lúthien a Mandosem. Napsala argumenty, které tak mohly padnout. Samotná píseň potom vznikla o jednom víkendu, kdy jsem byla nedobrovolně sama doma a bylo mi smutno. Tesknila jsem po své lásce a cítila jsem v tom stesku zároveň i bolest a hořkost. Proč nemůžeme být spolu? Milovat tak bolí… A text se mi začal skládat sám. Byla jsem původně venčit želvu, ale sbalila jsem ji chvatně a utíkala domů psát, dokud text plynul. Spojily se v něm mé rozjitřené pocity s Hančinými chladnými argumenty, s větami typu: „No moment, holka, tohle nepůjde. Představ si tu tlačenici, kdyby tohle chtěl každý. Nevidím důvod, proč zrovna kvůli vám by se měl zbořit řád světa.“ A stihla jsem to. Asi za dvě hodiny bylo napsáno a mně se ulevilo. Tentokrát to bolestné odloučení nebylo bezúčelné.

Tehdy jsem se nacházela v takovém rozpoložení, že jsem nebyla schopná přenést přes srdce myšlenku, že by tuto moji niternou duševní zpověď zpíval někdo jiný. Byť jsou to jistě zcela běžné pocity zamilovaných duší. Měla jsem obavu, aby tato moje sobecká tužba nepřinesla do Společenstva konflikt – protože Lúthien přece hraje Fallon. Nicméně problém byl elegantně vyřešen dříve, než stihl vzniknout. Lúthien se v té době nachází v Mandosových síních, kde nezpívá tělem, tedy svými hlasivkami a svým dechem, ale zpívá duší. A ta může mít hlas zcela libovolný. Ta totiž jistě měla všechny hlasy Ardy. Tedy proč ne můj? Navíc Fallon byla možná docela ráda, že zrovna tento kus nemusela zpívat, protože se tak mohla zcela položit do tance a všechny ty emoce (identické, jako ty, které já vtiskla do své písně) vyjádřit plavným pohybem, tak jak bych to já nikdy nedokázala. A přitom bych to tolik chtěla umět! Vznikla tak jedinečná „dvojjediná“ Lúthien.

Při prvním předvedení čerstvě napsaného "Lamentu" na zkoušce budoucího představení "Beren a Lúthien" píseň ještě neměla dohru (zcela jiného hudebního charakteru), na kterou Lúthien na představení rozjela svůj prosebný tanec. Tu později připojilo Bardě – opět to byl jeden z jeho náhodných zbloudilých nápadů – a podle mého názoru, až teprve ta dohra s vokálem a tancem zahraje na lítostivou strunu Náma Mandose. Až teprve ta zanechá má ústa dokořán a slzy v očích.

Ale přesto – už při tom prvním předvedení ústa dokořán zanechala – a to u našich tehdy ještě velmi mladých dětských členek souboru. (Pro ostatní dospělé cyniky to bylo zjevně moc naivní.) Ale chvála Erua za dětské indikátory čistých emocí. Díky nim jsem získala pocit, že v tomto mém nesvéprávném zamilovaném výlevu přecijen něco je. Když má zrovna člověk to správné vnitřní vyladění...

Nicméně je asi dobře, že více takových už zřejmě nikdy nevznikne.

Elsa



Zoufalstvím zmítaná,
já zemřela jsem s ním.
Milovat bolí!
I v síních čekání…



Cyklus Beren a Lúthien

(obsahuje 24 písní, z toho 20 na CD Beren a Lúthien, 2 jen zde na webu Písně Středozemě, 2 doposud nenahrané)

Více



Další verze

Lament Lúthien - flamenco aranž Informace
Nahráno 31. 7. 2023

Impulzy ke znovunahrání Lamentu Lúthien - tedy pořízení druhé studiové nahrávky - se sešly hned tři. V lednu 2023 Falešné společenstvo uvedlo na Tolkienconu druhé zpracování svého muzikálu z roku 2016 "Beren a Lúthien" a sindarskou princeznu jsem v tomto uvedení hrála já. "Lament Lúthien" na konci představení jsem si tak mohla nejen zazpívat, ale i zatančit, což pro mě představovalo obrovskou výzvu, neb do té doby jsem se vzhledem ke svému nespornému pohybovému antitalentu na veřejnosti raději tančit ani nepokoušela. Avšak díky krásné choreografii od Fallon to snad nebyl zas až takový propadák, i když jsem si vědoma, že sama Fallon by to podala o 200 % elegantněji a éteričtěji. Já však byla živelná Lúthien.

A jak dopadla nová hudba? Podobně živelně. Byť text bych byla schopná zazpívat i kdyby mě kvůli tomu probudili nad ránem a nic nového jsem mu tak vlastně ani nepřinesla, Filoména (bývalé Bardě), která mi mistrně hrála doprovod, tomu novou jiskru rozhodně vtiskla. A nejen jiskru, ale rovnou plamen. Úplně spontánně vznikl flamencový doprovod, který sleduje jak náladu písně, tak tance. Nepamatuju si, že bych toto aranžmá slýchala na zkouškách. Ale pak na ostro na představení jsem za sebou náhle uslyšela netušené hudební kreace a měla co dělat, abych se moc nenechala unést a nezapomněla taneční kroky. Byla jsem nadšená. MOC se mi to líbilo. A zatoužila jsem logicky toto úžasně inovativní a živelné aranžmá zachovat. Soprán podbarvený flamencem - to se hned tak nevidí :-)

Filoména je pro každou "špatnost" a ani violloncellistka Bětka neměla nic proti zopakování svého partu ve studiu. Tak jsem začala kout plán.

Závěrečným impulzem se stala skutečnost, že jsme se po letech rozhodli změnit nahrávací studio. Vyvstala proto potřeba před velkým nahráváním druhého bloku rozpracovaného projektu "Húrinovy děti" otestovat nové studio nějakou referenční nahrávkou mimo hlavní proud s cílem zjistit jak se pracuje v novém studiu a s novým panem zvukařem, jak probíhá proces mixování, jak vypadá výsledný zvuk z nového studia, jak dlouho trvá nahrání jedné písně o šesti stopách a kolik za ni zaplatíme. Všechny tyto informace jsou třeba k přípravě a kalkulaci nahrávání dalšího bloku projektu. A v první řadě s nimi budu pracovat já, jakožto manažer nahrávání. I spojila jsem zájem svůj se zájmem kolektivním a vyrazila v létě 2023 s novým Lamentem á la flamenco do nového studia. Jak to dopadlo, si můžete poslechnout.

Autoři hudby

Eliška Nejedlá Eliška Nejedlá

Vojtěch Domin Vojtěch Domin

Autor textu

Eliška Nejedlá Eliška Nejedlá

Interpreti

Hudba: Eliška Nejedlá, Vojtěch Domin, text: Eliška Nejedlá
Nahráno v JM Studiu (www.hudebnistudio.cz) v květnu a červnu 2016
písňový cyklus: Beren a Lúthien
 
kytara španělka „sefardská“: Vojtěch Domin
2. kytara španělka + elektrická kytara (dohra): Vojtěch Domin
violoncello: Alžběta Kadlecová
sólo zpěv Lúthien + vokál: Eliška Nejedlá
bodhrán: Eliška Nejedlá
 
mix a mastering: Vlastimil Červenka