Souboj Saurona s Finrodem Felagundem Bojová Elfská I. věk Epická
Falešné společenstvo Složeno 2014 - 2015 Nahráno 2016
foto: Michal Kára
Historické pozadí písně
Beren na své cestě za silmarily požádal o pomoc Finroda Felagunda, kterému před lety zachránil život jeho otec Barahir. Poté, co byli zajati, jak se vypráví u písně Sauronův výslech, vyzval Sauron Finroda na souboj. Nebyl to však souboj fyzický, ale kouzelný, vtělený do písně. Tolkien popisuje tutéž scénu v Silmarillionu formou básně.
Vznik písně
Je jasné, že pro tvůrce písní je tento moment z historie Středozemě lákavou výzvou. Po mnoho let ve mně hlodala touha pokusit se onen hudební souboj nějak ztvárnit, ale odkládala jsem to s tím, že je to na mě příliš velké sousto. Obrat nastal ve chvíli, kdy se Falešné společenstvo rozhodlo pro uvedení představení Beren a Lúthien a zároveň jsem se seznámila s Bardětem, který naplnil moji představu o Finrodovi barvou hlasu i hereckým projevem (mimochodem, v mých představách nikdy nebyl Finrod blonďatý!).
Součástí vize byl už od počátku kontrast mezi klasickou a elektrickou kytarou. Takže se velmi hodilo, že v jarním pololetí 2015 Bardě tvořil právě tuhle kytaru jako školní práci. Nějak se to všechno hezky sešlo.
Mezitím také padlo rozhodnutí, že Saurona ztvární Elsa a tak zároveň vyfasovala úkol naučit se hrát na elektriku.
To, co mě na tématu vždycky zajímalo, bylo, proč to Finrod prohrál. Triviální odpověď, že totiž Sauron byl silnější, mě neuspokojovala. Sauron nebyl tupec, nešel by do souboje jen proto, aby vyhrál silou – nuda – tady muselo jít o víc. Pro Saurona to byla hádanka, jejíž vyluštění ho potěšilo a pobavilo. Bylo tu tedy něco, co šlo odhalit a co nebylo ani pro Saurona triviální. Přemýšlela jsem, jaké psychologické nebo emocionální zbraně by každá strana mohla a chtěla použít, a co byla ta slabina, která zpečetila Finrodův pád; vždyť Finrod přece neměl žádné chyby ani slabá místa! A přece – proti své vůli se zúčastnil Vraždění rodných a i když si osobně myslím, že neměl na rukou krev, přesto ho celý život trápilo, že tomu nemohl zabránit. A byly to výčitky svědomí, na které ho Sauron dostal (a smál se u toho, protože takovými slabostmi on sám nikdy netrpěl).
Nakonec mě potěšilo, když jsem se vrátila k originální básni v Silmarillionu a zjistila jsem, že i tam „v Alqualondë teče krev...“. Snad to tedy tak myslel i Tolkien sám.
Od počátku mi taky bylo jasné, že dojem souboje chci vyjádřit tím, že každý z duelantů bude hrát v jiné, i když sousedící tónině; všimněte si, že tam, kde Finrod hraje fis, používá Sauron f. Tohle přetahování o tóninu je základem napětí v prvních třech částech, z nichž každá vyústí do nějaké lokální hudební (i textové) pointy. Ve čtvrté části, v níž je již zřejmé, že Sauron vyhrál a své vítězství si vychutnává, proběhne hned několika tóninami, snad aby ukázal, že tohle umí levou zadní a že souboj vlastně nikdy nebyl o tom, kdo vyhraje melodickou linku; že se jen chtěl pobavit.
Dokončit svůj záměr mi trvalo rok a čtvrt. Moje představy se ukrývaly kdesi v hlubinách nevědomí a každý kousek, který jsem vydolovala, mě stál mnoho času a vztekání. Na výsledku je to myslím znát – je to dlouhé (8 minut), velkolepé, členité a vůbec ne spontánní (asi něco jako Vergilius nebo Wagner). Výsledný dojem zachraňují interpreti, kteří celé to monstrum oživili kouzlem své osobnosti, a jimž tímto velmi děkuji, že mému snu věnovali tolik času a úsilí; naučit se tak dlouhý a členitý kus zároveň zpívat, hrát na kytaru a ještě pojednat jako divadlo nebylo nic lehkého.
Píseň byla předvedena v rámci představení Beren a Lúthien na Tolkienconu 2016 a je součástí většího bloku návazných písní spolu se Sauronovým výslechem, Finrodovou smrtí a Valacircou. Sauronův výslech je vlastně prologem k Souboji, písně patří logicky k sobě, ale dají se hrát i samostatně.
Daniela
Finrod: Mocným maiou bývals před věky,
kdeže je ten čas, kdy moudrostí ohromils nás?
Sauron: Mocným maiou stále jsem,
poznáš, dřív než skončí den.
Cyklus Beren a Lúthien
(obsahuje 24 písní, z toho 20 na CD Beren a Lúthien, 2 jen zde na webu Písně Středozemě, 2 doposud nenahrané)
- Dívčí příběh (není na CD)
- Tarn Aeluin
- Setkání Berena a Lúthien
- Klenot za Klenot
- Kdopak to přichází? (není na CD)
- Sauronův výslech
- Souboj Saurona s Finrodem Felagundem
- Finrodova smrt
- Valacirca
- Útěk z Hírilornu
- Tol Sirion
- Podvojná píseň (není na CD ani na webu)
- Hoď mi klacík!
- Thuringwethil
- Ukolébavka pro Morgotha (není na CD ani na webu)
- Carcharoth
- Létám
- Návrat do Menegrothu
- Svatební píseň
- Hon na Vlka
- Čekání
- Lament Lúthien
- Rozhodnutí
- Rozloučení (Namárië)
Autor písně
Interpreti
Hudba a text: Daniela Binderová
Nahráno v JM Studiu (www.hudebnistudio.cz) v květnu a červnu 2016
písňový cyklus: Beren a Lúthien
5 kytarových partů („španělka Finrodova“, španělka harmonická, kovovka harmonická, španělka basová, elektrická kytara): Vojtěch Domin
sólo zpěv Sauron: Eliška Nejedlá
sólo zpěv Finrod: Vojtěch Domin
cajón: Michal Kára
aranžmá kytarových partů: Vojtěch Domin, Daniela Binderová
mix a mastering: Vlastimil Červenka