Svatební píseň Romantická Oslavná Milostná I. věk Epická
Falešné společenstvo Složeno 2015 Nahráno 2016
foto: Michal Kára
V Silmarillionu se nikde nepraví, zda Beren a Lúthien poté, co obdrželi Thingolovo svolení, skutečně stačili uspořádat formální svatební obřad. Já doufám, že ano – a zde je píseň vzývající Valar, aby jejich svazku požehnali.
Po tom, co jsme v „Hobitovi“ použili motiv z „Labutího jezera“, odvážila jsem se pro „Svatbu“ také vykrást svou oblíbenou melodii, a to krásnou mariánskou modlitbu ze „Síly osudu“. V původní opeře ji zpívá sopranistka a sbor mužských hlasů – mnichů, a to asi třikrát pomaleji, než jak to dopadlo v naší aranži. Mnichy Falešné společenstvo sice nedisponuje, nicméně jsem si sehnala Verdiho partituru a v domnění, že z ní vezmeme jeden dva hlasy a nějaký doprovod a trochu to celé zjednodušíme, jsem ji poslala na konzultaci Daniele. Ta se k mému nesmírnému zděšení rozhodla vyzkoušet, jak zvládneme nastudovat komplet všechno, přičemž jednotlivé hlasy si rozebrali snoubenci, čtyři družičky navzájem si (nezáměrně) lezoucí do zelí a jeden valinorský vlkodav.
Jana Pažoutová
Historické pozadí písně
Svatba Berena a Lúthien před jejich první smrtí.
Vznik písně
Přišla s tím Jana Pažoutová, že má oblíbenou árii z Verdiho opery "Síla osudu" a co si myslím, zda by šla otextovat pro svatbu Berena a Lúthien. Proč ne, povídám (ta sopránová sólistka na youtube byla vážně dobrá), dodej text a sežeň noty. Což se také stalo.
Studium Verdiho partitury mě hodně naučilo. Předně: Bylo v ní tolik hlasů a nástrojů, že se na každou stránku partitury vešel jen jeden řádek. Druhá pro mě překvapující věc byla hudba sama – absolutně harmonicky triviální, nikde žádné disonance ani harmonické zvraty. A třetí věcí byla složitá rytmizace árie – zatímco některé nástroje hrají v rytmu 12/8, jiné oproti tomu 16/8 a mně došlo, že tenhle permanentní triolový pocit je pro Verdiho docela typický.
S tím bychom se ovšem ve FS nepoprali – vybrala jsem (ať si říká Jana, co chce) pouze malou část hlasů (sbor, jeden sólový hlas, jeden nástroj harmonický a cello), a vše jsem přepsala do 12/8 rytmu. Stohlavý sbor mnichů jsme nahradili čtyřmi družičkami a celé radikálně zrychlili.
Daniela
Dnes vzývám Valar písní svou,
ať shlédnou na ten pár,
ať Varda lásce požehná
a Manwë štěstí jim dá.
Cyklus Beren a Lúthien
(obsahuje 24 písní, z toho 20 na CD Beren a Lúthien, 2 jen zde na webu Písně Středozemě, 2 doposud nenahrané)
- Dívčí příběh (není na CD)
- Tarn Aeluin
- Setkání Berena a Lúthien
- Klenot za Klenot
- Kdopak to přichází? (není na CD)
- Sauronův výslech
- Souboj Saurona s Finrodem Felagundem
- Finrodova smrt
- Valacirca
- Útěk z Hírilornu
- Tol Sirion
- Podvojná píseň (není na CD ani na webu)
- Hoď mi klacík!
- Thuringwethil
- Ukolébavka pro Morgotha (není na CD ani na webu)
- Carcharoth
- Létám
- Návrat do Menegrothu
- Svatební píseň
- Hon na Vlka
- Čekání
- Lament Lúthien
- Rozhodnutí
- Rozloučení (Namárië)
Autor hudby
Autor textu
Interpreti
Hudba: Giuseppe Verdi, text: Jana Pažoutová
Nahráno v JM Studiu (www.hudebnistudio.cz) v říjnu a listopadu 2016
písňový cyklus: Beren a Lúthien
klávesy: Vlastimil Červenka
violoncello: Alžběta Kadlecová
tenorová flétna: Jana Syrovátková
zpěv Lúthien: Blanka Janovská
zpěv Beren: Petr Bohdan
zpěv družička 1 (soprán): Eliška Nejedlá
zpěv družička 2 (mezzosoprán): Daniela Binderová
zpěv družička 3 (alt): Hana Soukupová
zpěv družička 4 (tenor): Jana Pažoutová
zpěv Huan (tenor): Vojtěch Domin
adaptace partitury G. Verdiho pro Svatební píseň: Daniela Binderová
mix a mastering: Vlastimil Červenka