Lament Lúthien Romantická Milostná Mystická Tragická Elfská I. věk Epická Zádumčivá

(Lament of Lúthien)

Falešné společenstvo Composed 2015 Recorded 2016

Pisen

foto: Michal Kára, úprava: Eliška Nejedlá

According to the legend in Silmarillion, after the death of beloved Beren, Lúthien was to go to Mandos and sing the most mournful song the world had ever heard before, that even the Lord of the Halls of Waiting did not remain unmoved. This is just "Lament Lúthien", full of pain and urgent desires, expressed by music, lyrics, but also by dance, which unfortunately you will not see. But try to close your eyes and imagine white Lúthien dancing wildly in a ray of light in the darkened halls. If your mouth is left open, then the song has the right effect.

In the time of writing this song, I was – surprisingly – in love. But this very weekend I was left alone at home and felt sadness and anger. Why we cannot be together now? To love is so painful! Well, and lyrics came to me so naturally. I only had to write them promptly down. I was just out, when first lyrics came, so I had to hurry home to write until the text flowed. And I made it. It was written in about two hours and I was relieved. This time, the painful separation was not pointless.

Now, years later, this song seems to me a little naive. Well, my love is gone, as many loves in the world of men are. Just my emotions, once so precious to me, remained here. But the love of Beren and Lúthien probably is eternal, not as the love of mine. So, maybe, it’s not completely bad place, where to hide these ancient emotions.

Elsa

 


Driven by despair,
I died the moment he died.
To love is to be hurt!
Even in the halls of waiting…



Beren and Lúthien Song Cycle

(contains 24 songs, of which 20 on CD Beren and Lúthien, 2 only here on the website Songs of Middle-earth, 2 not yet recorded)

Více



Další verze

Lament Lúthien - flamenco aranž Informace
Nahráno 31. 7. 2023

Impulzy ke znovunahrání Lamentu Lúthien - tedy pořízení druhé studiové nahrávky - se sešly hned tři. V lednu 2023 Falešné společenstvo uvedlo na Tolkienconu druhé zpracování svého muzikálu z roku 2016 "Beren a Lúthien" a sindarskou princeznu jsem v tomto uvedení hrála já. "Lament Lúthien" na konci představení jsem si tak mohla nejen zazpívat, ale i zatančit, což pro mě představovalo obrovskou výzvu, neb do té doby jsem se vzhledem ke svému nespornému pohybovému antitalentu na veřejnosti raději tančit ani nepokoušela. Avšak díky krásné choreografii od Fallon to snad nebyl zas až takový propadák, i když jsem si vědoma, že sama Fallon by to podala o 200 % elegantněji a éteričtěji. Já však byla živelná Lúthien.

A jak dopadla nová hudba? Podobně živelně. Byť text bych byla schopná zazpívat i kdyby mě kvůli tomu probudili nad ránem a nic nového jsem mu tak vlastně ani nepřinesla, Filoména (bývalé Bardě), která mi mistrně hrála doprovod, tomu novou jiskru rozhodně vtiskla. A nejen jiskru, ale rovnou plamen. Úplně spontánně vznikl flamencový doprovod, který sleduje jak náladu písně, tak tance. Nepamatuju si, že bych toto aranžmá slýchala na zkouškách. Ale pak na ostro na představení jsem za sebou náhle uslyšela netušené hudební kreace a měla co dělat, abych se moc nenechala unést a nezapomněla taneční kroky. Byla jsem nadšená. MOC se mi to líbilo. A zatoužila jsem logicky toto úžasně inovativní a živelné aranžmá zachovat. Soprán podbarvený flamencem - to se hned tak nevidí :-)

Filoména je pro každou "špatnost" a ani violloncellistka Bětka neměla nic proti zopakování svého partu ve studiu. Tak jsem začala kout plán.

Závěrečným impulzem se stala skutečnost, že jsme se po letech rozhodli změnit nahrávací studio. Vyvstala proto potřeba před velkým nahráváním druhého bloku rozpracovaného projektu "Húrinovy děti" otestovat nové studio nějakou referenční nahrávkou mimo hlavní proud s cílem zjistit jak se pracuje v novém studiu a s novým panem zvukařem, jak probíhá proces mixování, jak vypadá výsledný zvuk z nového studia, jak dlouho trvá nahrání jedné písně o šesti stopách a kolik za ni zaplatíme. Všechny tyto informace jsou třeba k přípravě a kalkulaci nahrávání dalšího bloku projektu. A v první řadě s nimi budu pracovat já, jakožto manažer nahrávání. I spojila jsem zájem svůj se zájmem kolektivním a vyrazila v létě 2023 s novým Lamentem á la flamenco do nového studia. Jak to dopadlo, si můžete poslechnout.

Authors of music

Eliška Nejedlá Eliška Nejedlá

Vojtěch Domin Vojtěch Domin

Author of lyrics

Eliška Nejedlá Eliška Nejedlá

Interprets

Music: Eliška Nejedlá, Vojtěch Domin, lyrics: Eliška Nejedlá
Recorded in JM Studio (www.hudebnistudio.cz) in May and June 2016
Song cycle: Beren and Lúthien
 
classical guitar („sephardic“): Vojtěch Domin
elektric guitar (outro): Vojtěch Domin
violoncello: Alžběta Kadlecová
solo Lúthien + vocals: Eliška Nejedlá
bodhrán: Eliška Nejedlá
 
mix and mastering: Vlastimil Červenka